Een van onze opdrachtgevers belde met de vraag of we een servicemonteur wilde sturen, want: “De kraan doet niks meer.” Verder wisten ze nog te vertellen dat de kraan in de hoek stond en wat lastig te bereiken was. Op dat moment hadden we gelukkig een monteur beschikbaar, die direct kon komen kijken. Aangekomen op locatie bleek al snel dat het een hele uitdaging zou worden om überhaupt veilig bij de kraan te kunnen komen. De bovenloopkraan stond in een grote hal met veel opgestapelde containers voor de entertainmentindustrie.

Buiten de kaders denken

Bij binnenkomst via de roldeur is een soort plein gecreëerd, waar een hoogwerker of vrachtwagen kan staan om een container te laden en lossen. Links en rechts van dit plein staan de containers 3 tot 4 hoog opgestapeld. Langs de gehele achterwand staan nog eens rijen met containers 4 hoog opgestapeld. Tussen de containers langs de achterwand en de voorste containers is een (loop)pad gemaakt van ongeveer 2 meter. Aan de kant waar de kraan in de hoek stond, waren de containers 3 hoog opgestapeld. Vanaf het dak van de container was het nog circa 5 meter naar de schakelkast van de bovenloopkraan. Met een ladder konden (en mochten) we er niet bij en met een hoogwerker konden we er ook niet bij, omdat de vlucht naar de kraan te groot was en het gangpad te klein. Om toch reparatie van de kraan uit te konden voeren, moesten we buiten de kaders denken. In overleg met de klant hebben we een 12 meter schaarhoogwerker ingehuurd; een tijdelijke horizontale lifeline geschikt voor 2-personen en een 6 meter rolsteiger. Met de schaarhoogwerker zijn we naar boven gegaan en hebben daar de lifeline gemonteerd aan de container en aan een spant van het pand. Vervolgens met de hoogwerker de steiger naar boven getransporteerd en deze opgebouwd nabij de kraan. 

Display van bovenloopkraan losgeraakt

De oorzaak van de storing was eenvoudig te achterhalen. Het display met de gewichtsuitlezing was losgekomen van de wielkast, doordat een bewegende container tijdens het hijsen tegenaan gekomen was. Het display van de kraan was dus losgeraakt. Het raakte de voedingsrail en veroorzaakte kortsluiting. In eerst instantie koppelde we het display los van de kraan en de spanning weer op de bovenloopkraan gezet. Daarna voerde we een korte functietest uit en hebben een deel van de steiger afgebroken om zo de kraan weer door de hal te laten rijden. Uiteindelijk op verzoek van de klant hebben we het display nagekeken, gerepareerd, opgeknapt en op een veiligere plek op de kraan gemonteerd.

Met de nodige uren in de voorbereiding wisten we de storing redelijk snel te verhelpen. Wil je meer weten over onze service of ben je nieuwsgierig naar nog meer avonturen van onze servicemonteurs? Neem contact met ons op.

Heb je vragen naar aanleiding van dit artikel?

Neem contact op met Jeroen Daalder