CraneSolutions kreeg samen met IDengineering (voorheen: Haak en Van Ham) de opdracht van het IJslandse visserijbedrijf Samherji om het bereik van de vorkliftkranen in de ruimen van drie vissersschepen te optimaliseren. Deze vorkliften zijn essentieel voor het stapelen en verplaatsen van bakken vol gevangen vis in de ruimen van de schepen. Gezien de beperkte hoogte van de ruimen en de specifieke eisen van de klant, was het een uitdaging om het parallelle systeem van de vorklift aan te passen aan de omstandigheden op zee.

Uitgebreide analyse voor de beste oplossing

Om de mogelijkheden voor optimalisatie goed in kaart te brengen, begonnen we met het nauwkeurig inmeten van de bestaande situatie. Dit betrof zowel de afmetingen van de scheepsruimen als de specificaties van de visbakken en de vorkliftkranen. Samen met IDengineering analyseerden we alle gegevens en stelden we een plan op waarin de wensen van Samherji duidelijk naar voren kwamen. We controleerden alle mogelijke bewegingen van het parallelle systeem om ervoor te zorgen dat het ontwerp voldeed aan de eisen van de eigenaar van de vissersschepen.

Zodra we het voorlopige ontwerp hadden afgerond, bespraken we dit met alle betrokken partijen. Dit was een essentiële stap om ervoor te zorgen dat iedereen op één lijn zat en dat we tegemoetkwamen aan de verwachtingen van de klant.

Rekening houden met de krachten van de zee

Bij het optimaliseren van de vorkliftkranen hielden we niet alleen rekening met het gebruik in de haven, maar ook met de extreme omstandigheden op volle zee. Vissersschepen krijgen te maken met heftige bewegingen door golven, waardoor aanzienlijke krachten en versnellingen optreden. Het schip kan hellingen bereiken van meer dan 22,5 graden, wat extra druk uitoefent op de vorkliften en het parallelle systeem.

Om ervoor te zorgen dat de vorkliften bestand zijn tegen deze omstandigheden, voerden we uitgebreide structurele analyses uit met behulp van het FEM-rekenpakket Ansys Mechanical. Hierbij hielden we rekening met de krachten in alle richtingen, evenals de zogenaamde 2e orde effecten, om het ontwerp zo realistisch mogelijk te testen. Dit gaf ons de zekerheid dat de vorkliften veilig en efficiënt zouden blijven werken, zelfs onder de meest uitdagende omstandigheden.

Van ontwerp naar uitvoering

Toen het ontwerp constructief voldeed aan alle eisen, begonnen we met de praktische uitvoering. Het gebruik van de vorkliften in de natte, zoute en agressieve omgeving van de scheepsruimen vroeg om bijzondere aandacht voor de keuze van materialen, lagers, smering, afdichtingen en conservering. Deze elementen moesten voldoen aan de hoge eisen om corrosie te voorkomen en de levensduur van de vorkliftkranen te verlengen.

Een van de grootste uitdagingen van dit project was dat een deel van de aanpassingen direct aan boord van de vissersschepen moest worden uitgevoerd. Dit betekende dat we nauw moesten samenwerken met IDengineering en zorgvuldig moesten plannen om de vorkliftkranen op locatie aan te passen zonder de operatie van de schepen te verstoren. Uiteindelijk leverden we een compleet tekenpakket en een gedetailleerd berekeningsrapport af, waarmee ons team de vorkliftkranen succesvol heeft aangepast.

Uitdagingen die ons inspireren

Dit soort projecten inspireert ons enorm. Bij CraneSolutions houden we van technische uitdagingen die vragen om maatwerk, creativiteit en innovatieve oplossingen. Het is juist die complexiteit die ons motiveert om het beste uit onszelf en onze samenwerking met IDengineering te halen. Samen zorgen we ervoor dat we de meest complexe vraagstukken omzetten in werkende oplossingen.

Heeft jouw bedrijf ook technische uitdagingen op het gebied van hijs- en hefoplossingen? We denken graag met je mee en vinden altijd een oplossing die voldoet aan jouw specifieke eisen en wensen. Neem contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek!

Neem contact op met Ed Demmenie