Onze collega Jos van Bakel zetten we even in de hoofdrol. In onze serie van interviews laten wij experts uit ons bedrijf aan het woord over het werken bij CraneSolutions. We lichten hun functie uit en blikken terug op bijzondere prestaties en herinneringen.
Met ruim 45 dienstjaren op de teller heeft Jos van Bakel de eindsprint naar zijn pensioen ingezet. Hoewel hij met de tijd wat heeft ingeleverd op zijn sprintsnelheid, is zijn passie voor de producten en de techniek onverminderd hoog. Tijd voor een interview met deze expert.
Begonnen als magazijnmedewerker
Na het afronden van zijn MBO-opleiding, startte Jos met een MTS-opleiding. Dit paste hem niet en daarom hij besloot te gaan werken. Via het uitzendbureau had hij verschillende banen als magazijnmedewerker en orderpicker. Bij Fokker volgde Jos nog enkele maanden een interne opleiding. In de tussentijd ontmoette Jos zijn aanstaande vrouw. In de periode, waarin zij trouwplannen maakten, kondigde zijn toenmalige werkgever verhuisplannen naar het zuiden van Nederland aan. Dit was reden voor hem om uit te kijken naar een andere baan. Via via solliciteerde hij bij André de la Porte in Heemstede en werd aangenomen voor de functie van Medewerker Magazijn. Dat was in maart 1979 op 21-jarige leeftijd.
Switch naar hijswerktuigen
Hoewel hij de werkzaamheden in het magazijn met plezier vervulde, vond Jos hier niet genoeg uitdaging. Op de afdeling “Hijswerktuigen” kwam een functie vrij en Jos maakte intern de switch. Onder leiding van een ervaren monteur leerde hij het samenbouwen van Stahl-takels en hielp hij zijdelings mee met het up-to-date houden van het magazijn. In deze periode werd het bedrijf overgenomen door R. Stahl B.V. en verhuisde het naar de Waarderpolder in Haarlem.
Toen er in de loop der tijd een functie vrijkwam op de service-afdeling, maakte Jos deze stap. In de 26 jaar die volgden, wist hij de afdeling gezamenlijk met zijn collega’s uit te bouwen en groeide hij zelf door tot Hoofd Service. In 2008 werd het bedrijf overgenomen en kreeg het de huidige naam CraneSolutions. Vlak hiervoor had Jos besloten zich meer te willen richten op de verkoop van onderdelen en dit bleek een goede beslissing. Dit doet hij namelijk tot de dag van vandaag nog steeds.
Zelfgebouwde ”digitale bibliotheek”
Als ik Jos vraag welke werkzaamheden hem de meeste energie geven, dan is dit vooral het uitzoeken van de juiste onderdelen voor de klant. Hierbij voorziet hij de klant graag van een goed advies en de juiste documentatie voor in het kraanboek. Hierbij streeft hij altijd naar perfectie en hanteert het liefst zijn eigen methodiek. Hoewel deze methodiek soms intern voor wat wrijving zorgde, heeft dit Jos nooit weerhouden.
Een groot deel van zijn kennis haalde hij uit het AS400-systeem. We kunnen hem dan ook met een gerust hart specialist noemen op dit gebied. Helaas heeft dit systeem de tand des tijds niet doorstaan. Jos heeft in de afgelopen jaren veel tijd besteed aan het borgen van deze kennis in zijn zelfgebouwde ”digitale bibliotheek”.
De wens van de klant is onze opdracht
Blijvende herinneringen heeft Jos vooral uit de periode dat hij op de serviceafdeling werkte en de “storingstelefoon” bij zich droeg. Hij werd dan regelmatig uit bed gebeld door een grote klant in Eindhoven. In de verbrandingsoven bij deze klant werd energie voor huizen in de buurt opgewekt. Tijdens het werk met de grijper gebeurde het regelmatig dat de voedingskabels werden doorgeknipt. Jos reed dan in het holst van de nacht naar de zaak om de klant te helpen. Dit is volgens Jos ook één van de kenmerken van het werken bij CraneSolutions: de wens van de klant is onze opdracht. En als wij dit dan voor elkaar krijgen, mogen wij hier best trots op zijn. Zeker als het een moeilijke vraag was.
Inwerken van “Jos van Bakel 3.0”
Sinds twee jaar maakt Jos gebruik van het Generatiepact. Daardoor kon hij één dag per week minder gaan werken. Hoewel hij hier eerst even aan moest wennen, bevalt het hem nu zo goed dat hij nóg een dag minder per week is gaan werken. Zo kon hij afbouwen richting zijn pensioen.
Een bijkomend voordeel is dat hij met deze stap ruimte creëert voor zijn vervanger Pieter van Beelen om zijn functie te gaan overnemen. Het is inmiddels zo’n drie jaar geleden dat Jos hem benaderde met de vraag of hij hier interesse in had. Gelukkig stond Pieter hier positief in én wist Jos de directie te overtuigen.
In de afgelopen jaren heeft Jos er alles aan gedaan om zoveel mogelijk kennis over te dragen. Op zijn beurt heeft Pieter al het mogelijke gedaan om de gedegen werkwijze van Jos een digitaliseringsslag te laten ondergaan. Inmiddels heeft Pieter van Jos de bijnaam “Jos van Bakel 3.0” gekregen en wordt hij bij klanten ook zo geïntroduceerd. Jos is trots op de stappen die gemaakt zijn in dit proces en vooral als hij ziet waar we nu staan.
Laatste werkdag
Over twee maanden wordt Jos 67 jaar en bereikt hij de AOW-gerechtigde leeftijd maar ook zijn laatste werkdag. Hoewel hij het werk en de collega’s zal missen, ziet hij ook wel uit naar de vrije tijd. Hij houdt ervan om te knutselen, in de tuin te werken en te wandelen met de hond. Bovendien wordt over enkele weken het vijfde kleinkind verwacht. Jos is dus niet bang dat hij zich gaat vervelen. Wij gaan zijn vakkennis en collegialiteit zeker missen, maar zijn blij met de kennis, die onze Jos van Bakel heeft overgedragen en zien de toekomst met vertrouwen tegemoet.