Afgelopen zomer zijn we benaderd door Marina Rijnsburg voor een nieuw project: het vervangen van hun kraan. De bestaande kraan van Marina Rijnsburg is een Giekkraan met een WLL van 20.000 kg en te bedienen met 2 lieren in aparte ruimtes. Eén lier is voor de omhoog en omlaag bediening. De andere lier is voor het laten zakken van de mast. Op de kentekenplaat van de lier staat dat deze bij Marina Rijnsburg in gebruik is sinds 1990. Deze giekkraan heeft jaren trouwe dienst bewezen. Nu is het tijd voor vernieuwing.
Kolomzwenkkraan
Voor de nieuwe hijskraan hebben we gekozen voor een kolomzwenkkraan met een armlengte van 8.000mm; de WLL is 8.000 kg tot 6 meter en 5.000kg bij de laatste 2 meter. De hoogte van de kraanarm tot de grond is 8.000 mm. De kolomzwenkkraan hebben we gemaakt met een elektrische zwenkaandrijving in een speciale conservering in de kleur Hemelsblauw (RAL 5015). De schakelkast op de achterzijde van de arm hebben we gerealiseerd in RVS. Voor het hijswerk en katrijden hebben we gekozen voor een Stahl SH5020-25 4/1 L3 takel. De takel hebben we uitgevoerd met een Multi controller SMC22; deze meet nauwkeurig het gewicht dat in de takel hangt. Voor de bediening van de kraan hebben we gebruik gemaakt van een Jay radiografische afstandsbediening type Beta met een display. Op dit display kun je nu eenvoudig het gewicht van de last uitlezen.
Schitterend weer
Voor het installeren van de kolom moesten we allereerst ankers in de bestaande betonnen vloer plaatsen; in totaal 28 chemische ankers M27 x 785 mm. Een paar weken later was de kolom aan de beurt. Gelukkig voor onze servicemonteurs was het op de dag van de montage schitterend weer. De plaatsing van de kolom gebeurde met een autolaadkraan, met dank aan onze (huis)transporteur TKW (Transport Keyzer Warmond). Na de plaatsing hebben we de kolom waterpas gesteld en de arm en het takel in één keer op de kolom geplaatst. Ook hebben we de kraan nog een keer gesteld en de bouten op moment gezet. Als laatst hebben we de kraan elektrisch gesloten, getest op goede werking en beproefd met testgewichten.
Marina Rijnsburg kan voorlopig weer vooruit met het in- en uit het water hijsen van boten. Voor jachthavens bieden wij betrouwbare en duurzame hijsoplossingen. Mocht dit artikel uw interesse hebben gewekt, neem dan contact op met CraneSolutions.